Groentesprokkels week 44

Beste abonnee,

De laatste weken is jullie pakketinhoud drastisch veranderd van zomerse frisheid naar herfstige overvloed. We moeten ons in de keuken weer leren uiteenzetten met kolen, bollen en knollen; en hoe meer we ons hierin onderdompelen, hoe meer we kunnen voelen dat ons lijf daar nu ook naar vraagt, dat een goed bereide winterse maaltijd een weldaad is voor ons lichaam. Een mooi moment om Lize Baarspul even aan het woord te laten over ‘verwarmende wintergroenten’:

“In de donkere en koudste maanden van het jaar zijn we veel binnen, en verrichten in het algemeen meer ‘hoofdarbeid’ dan in de zomer. Voor onze denkprocessen hebben we levensmiddelen met mineralen, licht en sterke levenskrachten nodig. Daarnaast moet ons voedsel nu extra ‘verwarmend’ zijn. Naast de vele koolsoorten zijn peen en rode biet belangrijke wintergroenten. Ze zijn rijk aan mineralen, spoorelementen, vitaminen en suikers. De kleur en de zoete smaak geven aan dat ze net als een vrucht veel licht en warmte in zich hebben opgeslagen. Een goede bereiding is belangrijk voor de verteerbaarheid en voedende waarde van de maaltijd: zo gaat de heilzame werking van deze bewaargroenten niet verloren. Lang bewaarde groente moet zelfs altijd een warmteproces krijgen, ook als we daar een salade mee willen maken. Door het voedsel te omhullen met warmte kunnen we een brug slaan tussen ons en ons levensmiddel. Compacte wintergroenten kunnen we beter verteerbaar maken door een (mild) warmteproces en o.a. passende kruiden, specerijen, ui en mierikswortel toe te voegen. Rauwkostsalades moeten we ‘verwarmen’ met o.a. koudgeperst olie en kruiden. Bij salades van wortel, rode biet of kool worden de verteerbaarheid en smakelijkheid verhoogd als we de dressing voor het opdienen eerst in het gerecht laten trekken.”

Samenstelling pakket

Klein: veldsla, prei, andijvie, savooi van de Zonnekouter; rode biet van de Kollebloem; wortelen via Biofresh

Groot: veldsla, prei, spinazie van de Zonnekouter; pastinaak van Ourobouros, spitskool en roodlof van de Kollebloem; witlof van Vander Hauwert; wortelen via Biofresh

Gemengd: veldsla, venkel, andijvie van de Zonnekouter, pastinaak van ourobouros; peer conference van Van Eykeren; clementines, mango via Biofresh

Fruit: appel elstar van Ter Linde, peer conference van Van Eykeren; clementines, mango, kiwi via Biofresh

Brood: geen (Biobakker op vakantie)

Aardappelen: volgende levering op 8/11

Recepten

Andijviesla met okkernoten

Nodig: andijvie, 50g gepelde walnoten, 1 appel, sap van ½ citroen, 1 dl room, sojasaus of zeezout, 1 el. olijfolie

Hak de andijvie in stukjes van 1 cm. In een slakom meng je ze samen met de verbrijzelde noten, de in stukjes gesneden appel, de room, het citroensap en de olie, en breng op smaak.

<Roodlof (Radicchio) slaatje

Nodig: roodlof, zonnepitten, olijfolie, balsamico azijn, kruidenzout, (evt gesnipperde peterselie); wat honing verzacht de bitterheid

Snij het roodlof fijn. Rooster de zonnepitten. Maak een vinaigrette van de olie, balsamico en (kruiden)zout en meng alles door elkaar. Bestrooi met peterselie.

Slaatje van veldsla, witlof en mandarijntjes

Nodig: 100g veldsla, 100g witlof, evt enkele spinaziebladeren, 2 clementines, 2 e.l. mayonaise, 2 el. yoghurt of villi, peterselie.

Snij het witlof en de spinazie fijn en meng ze met de veldsla. Pel de clementines, snij de billetjes in twee en meng ze door het slaatje. Maak een sausje van half mayonaise/half yoghurt en meng alles door elkaar, eventueel met nog wat gesnipperde peterselie erbij.

Rode bietensoep of borsjt

Nodig : 1 grote ui, 2 à 3 bieten, bouillon, sap van 1 citroen, geroosterd gemalen venkelzaad, peper. Verder kunnen ook nog prei, selder, pastinaak, wortelen, knolselder…

Stoof de ui glazig. Schil ondertussen de bietjes, snij ze in blokjes en voeg ze (samen met de andere groenten) bij de ui. Laat enkele minuutjes meestoven en voeg dan water toe en bouillon. Laat koken en voeg het venkelzaad erbij.

Mix de soep wanneer de bieten gaar zijn, en breng op smaak met citroensap en peper. Voeg zo nodig water toe. In je bord kun je ook een beetje yoghurt, villi in de soep mengen voor een heerlijke frisse smaak; room maakt de smaak zachter.

Nog 2 receptjes van kookschool ‘De Zonnekeuken’; www.dezonnekeuken.be

Pastinaak-appel-marjoleinsoep

Breng 1,5l. water aan de kook en voeg 30g groentebouillon zonder gist toe. Schil ondertussen enkele pastinaken, snij in blokjes (600g) en voeg toe aan de bouillon, samen met marjolein en wat curcuma. Laat rustig garen, en schil ondertussen de appelen en snij ze in stukjes (250 g). Voeg ze toe en laat nog even meekoken. Voeg evt wat haverroom toe, of een geutje vers geperst citroensap. Mix alles glad.

Gekookte rode bietjes met gemalen venkelzaad, cardemonpoeder en frambozenazijn

Kook de rode bietjes op een zacht vuur gaar (ong. een uur), wrijf de schil eraf en snij in schijfjes. Meng met wat gemalen venkelzaad, wat gemalen cardemon, wat frambozenazijn, wat olijfolie, wat zeezout en een snuifje gemalen witte peper. Meng alles zorgvuldig door elkaar. Deze bereiding wordt beter naarmate we de smaken wat laten trekken. De zoete kruiden zorgen ervoor dat het zoete van de rode biet ook volledig tot ontplooiing komt.

Smakelijk! An