Groentesprokkel 40

Beste abonnee, klant, sympathisant,

Het is die tijd van het jaar waar we de rust al voelen aankomen. Het hangt een beetje in de lucht. De dagen worden korter en de temperatuur zakt. Maar rustig is het nog niet. Het is ook die tijd van het jaar waar er veel oogst is. De laatste bladgewassen groeien nog op het land en de bewaargroenten worden binnengehaald. Er worden nog groenbemesters en grasklaver ingezaaid. Daarnaast is er ook de grote transitie in de serre. Veldsla zaaien, veldsla planten, kervel, winterpostelein… De laatste tomaten en paprika’s rijpen af. De koeien grazen nog buiten maar het gras zal geleidelijk aan minder groeien. Hier en daar moeten ze nog omgeweid worden om bepaalde percelen kort te grazen vooraleer ze op stal komen. De stal moet wel nog uitgemest worden en van de mest maken we de komende week een grote composthoop.
Wat ook rust geeft is de regen die we afgelopen week hadden. Tot laat in september was het hier nog echt droog en dan maak je je toch een beetje zorgen over die laatste gewassen maar gelukkig viel er regen en zijn de temperaturen nog mild voor de gewassen om door te groeien.

Groetjes
Arne

Samenstelling pakket

Klein: sla, paprika, kervel en paarse rammenas van de Vroente-Zonnekouter; rapen van de Vroente-Ourobouros; knolselder van de Vroente-Kollebloem; romanesco van ’t Groenlof Hof; venkel van De Wassende Maan
Groot: sla, rucola, kervel en paarse rammenas van de Vroente-Zonnekouter; rapen van de Vroente-Ourobouros; knolselder en broccoli van de Vroente-Kollebloem; witte kool van ’t Groenlof Hof; venkel van De Wassende Maan; champignonnen via Biofresh
Gemengd: rucola, boontjes en wortelen van de Vroente-Zonnekouter; chinese kool van ’t Groenlof Hof; appel Alkmene en peer Conference van Van Eykeren; druif Red Globe via Biofresh
Fruit: appel Cox en peer Conference van Van Eykeren; druif Red Globe (Es), pruimen (Es) en mango (Es) via Biofresh

Recepten

Raapjes op z’n Mediterraans (4p)
Nodig: 3 à 4 rapen, 500g spinazie, 130g cashewnoten, 2el water, 1 bokaal ingemaakte tomaten, 1 tl basilicum, 1 teentje look, 1 el gistvlokken, peper
Mix de cashewnoten met de 2el water. Voeg de rest van de ingrediëten voor de tomatensaus toe en mix opnieuw. Laat zachtjes opwarmen in een kookpot.
Snij de rapen in de helft en vervolgens in fijne schijfjes. Doe ongeveer 1 el olie en 1 el water in een pan met de raapjes en zet er een deksel op. Laat stoven tot ze gaar zijn. Controleer regelmatig en voeg water toe indien het te droog wordt. Stoof de spinazie gaar in eigen nat. Schik de raapjes op een bord, serveer er de spinazie op en werk rijkelijk af met de tomatensaus.

Knolselderhumus; ideaal wanneer je knolselder overhebt van een vorig gerecht!
1 kleine knolselder, 600g kikkererwten, 1 el tahin, olijfolie, peper en zout, komijn, nootmuskaat, 3 teentjes look, sap van 1 citroen, optioneel koriander of lenteui
Stoof de knolselder tot ze gaar is. Voeg de kikkererwten, de tahin, de olijfolie, de kruiden en het ctiroensap toe. Pureer alles met een mixer tot een gewenste humusconsistentie. Doe er ter afwerking lenteui of koriander bij.

Rammenas met Japanse dressing
30g geraspte gember, 6el lichte sojasaus, 2el rijstazijn, scheutje sesamolie, toefje wasabi, rammenas
Snij de rammenas in fijne schijfjes. Meng alle ingrediënten voor de dressing samen en mix met de rammenas. Laat even intrekken in de rammenas. Lekker als hapje!

Wist je dat!? Rammenas is ideaal tegen de hoest en de griep!
Elke week 1 a 2 keer een beetje rammenas salade of plakje rammenas op boterham met kaas helpt je beter de winter door! Eet stukjes rammenas tegen de hoest of maak zelf een hoestdrankje: maak een holletje in de rammenas, vul dit met honing en lepel dit gedurende de dag leeg. Maak het holletje groter en vul dit opnieuw, en ga zo door, tot er alleen de schil over is en de hoest verdwenen