Groentesprokkel 37

Beste abonnee, klant, sympathisant,
’t Zijn drukke tijden, deze oogstmaanden, en dan mag er niet veel misgaan of er is geen tijd meer voor een heuse nieuwsbrief. Vandaag dus eentje vol recepten uit de oude doos, waar je zelf mee aan het werk kan gaan!
Laat het u smaken! An

Samenstelling pakket

Klein: tomaat St Pierre, spinazie, venkel, groene paprika van de Vroente-Zonnekouter, knolselder, spitskool van de Vroente-Kollebloem; patisson van Koen Weyers
Groot: roodlof, spinazie, groene en rode paprika, rucola van de Vroente-Zonnekouter; Chinese kool, knolselder, rode biet van de Vroente-Kollebloem; patisson van Koen Weyers
Gemengd: wortel Milan van de Vroente-Zonnekouter; Chinese kool, knolselder van de Vroente-Kollebloem; suikermais van de Vroente-Ourobouros; witte bes van O’Bio; appel Collina (B), druiven Lavallée (F) via Biofresh
Fruit: witte bes, kiwibes van O’Bio; appel Collina (B), druiven Lavallée (F) via Biofresh
Aardappel: Frieslander van de Kollebloem voor de wekelijkse pakketten

Recepten

Roodlof (Radicchio) slaatje
Roodlof is een bittere groente (bitter in de mond maakt het hart gezond!), die uit de Italiaanse keuken stamt. De bitterheid wordt verzacht door ze te mengen met een ruime dosis vinaigrette, eens je de goede verhoudingen leert kennen wordt dit een verslaving!
Nodig: roodlof, zonnepitten, virgine olijfolie, balsamico azijn, (kruiden)zout, mosterd
Snij het roodlof fijn. Rooster de zonnepitten. Maak een vinaigrette van de olie, balsamico, mosterd en zout en meng alles door elkaar.

Patisson gevuld met couscous en tomaat
Nodig: 1 patisson, 2 courgettes, 4 tomaten of 4 dl tomatensaus, 1 ui, 1 teentje look, 2 koppen couscous, 150 g gemalen kaas, 2 el. olijfolie, ½ kl. basilicum, ¼ kl. oregano, snuifje rozemarijn, (kruiden) zout, peper
Ontvel de tomaten en snij ze in stukken. Was de patisson, snij de bovenkant eraf, hol de vrucht gedeeltelijk uit, verwijder de pitten en snij dit vruchtvlees in stukjes. Stoom de patisson (10 – 15 ‘) en hou ze warm. Snipper de ui en pers de look. Verwarm de olijfolie en fruit ui en look. Voeg de stukjes patisson toe en bak op een zacht vuur. Voeg na 5’ de tomaten of de tomatensaus toe. Laat het geheel 2’ sudderen. Voeg de kruiden, een bodempje water en de couscous toe. Laat nog 5’ op een zacht vuur stoven. Breng op smaak. Vul de warme patisson met dit mengsel, bestrooi met kaas, plaats het deksel erop en serveer.

Gestoofde knolselder met kruiden/kwarksaus
Nodig: 500g knolselder, 1 e.l.olie, 5-10 korianderzaadjes, zout
Saus: 100g kwark, 3 e.l. zure room of villi, 2 e.l. bieslook of 2 t.l. tijm, 2 e.l. gesnipperde peterselie, zout
Schil de knolselder, snij ze in teerlingen. Verwarm in de olie al roerende tot ze helemaal ‘geolied’ zijn, maar nog niet verkleurd. Voeg een bodem water, zout en koriander toe en laat in 10-15 min bijtgaar stoven (opletten voor aanbranden). Vermeng alle sausingrediënten en schep deze romige saus door de knolselderij. Verwarm nog even maar laat niet meer koken.

Geroerbakte spinazie op spaanse wijze
Nodig: 1 grote ui, gesnipperd, half rood pepertje (zonder pitjes), fijngesneden, 1 grote teen knoflook, fijngehakt, halve rode paprika, in blokjes, 1 kilo spinazie, olijfolie, 2 oude witte boterhammen, 2 eetlepels geroosterde pijnboompitten, theelepeltje rietsuiker, scheutje miso of shoyo (japanse ketjap), versgemalen zwarte peper en zeezout, 150 gram feta (optioneel)
Rooster boterhammen, maak er wrijvend tussen de handen paneermeel van. Was de spinazie grondig, laat uitlekken en hak het op een grote (!) snijplank en met een groot koksmes in kleine stukjes. Verhit olijfolie in wok, voeg rode peper en uisnippers toe en bak tot ze zacht zijn.
Voeg knoflook en rode paprika toe en laat 2 minuten doorbakken. Voeg spinazie toe en roerbak tot het is geslonken. Voeg het zelfgemaakte panneermeel toe en roer dit samen met pijnboompitten door spinazie. Breng op smaak met ketjap, zout en peper. Laat even doorwarmen, verkruimel feta erover en serveer
Tip 1: Deze spinazie vormt een ideaal bedje voor gebakken vis, kabeljauw (Noorse) of zeebaars bijvoorbeeld. Laat dan de feta weg.
Tip 2: Hou je niet van paprika of pepers, zongedroogde tomaatjes doen het ook heel goed. Eerst even weken in warm water, dan in reepjes snijden.