Groentesprokkel 05

Beste abonnee, klant, sympathisant,

Lichtmis. Pannenkoekentijd! Een gele zon op je bord. Wat schuchter en verlegen, maar af en toe toch al een klein beetje lentegevoel te observeren. Een klein beetje lichtheid en klaarte. Een voorbode van het nieuwe seizoen.
Maar voorlopig toch voornamelijk vooral winter op het land. De groei is eruit. Alles ligt stil te wachten op licht en warmte. Veel valt er niet meer te oogsten. Enkel de veldsla doet dapper voort. En op een zonnige dag kan de postelein en de kervel ook nog wel iets van zich laten zien. Maar verder is het afwachten en eten van de voorraden die in de loop van het seizoen geoogst en bewaard werden. Maar ook deze slinken zienderogen. En niet enkel bij ons. Ook bij onze collega’s.
Op zo’n moment voel je de regen uit het natte voorjaar terug. Het voorjaar was zo nat en vochtig dat heel wat zaai- en plantgoed in nood raakte en is beginnen rotten op het land. Voor vele boeren een ware ramp: geen gewassen, geen oogst, lege schuren, geen inkomen… Bij ons op onze zandgrond hebben wij niet erg te klagen gehad. Maar voor onze collega’s op leem- en kleigronden was het een moeilijk jaar. En dat voelen wij nu aan het aanbod. Heel wat inlandse groenten zijn al uitgeput en stilaan moeten we de grens over willen we nog een deftige variatie kunnen aanbieden.

En dan begint de eeuwige discussie. Via de groothandel is alles te verkrijgen. Maar wat bereiken we ermee peperdure groenten met een grote ecologische voetafdruk en zonder kwaliteitszekerheid uit een ver land aan te bieden? Als winkelier sta je midden in het spanningsveld. En ook bij het samenstellen van het pakket steken deze vragen de kop op.
Het pakket en de winkel en wat erin komt daar sta je voor. Dat is je overtuiging en meteen ook je uitstraling. Het is je taak als bedrijf eigen keuzes te maken en de klant mee te nemen in je verhaal. Een beetje heropvoeden als het ware. Maar tegelijk moet dit alles ook aantrekkelijk blijven. Er is de vraag van de klant en je eigen ethische en ecologische afweging. En wat is dat dan? Wat te doen met broccoli, paprika, bloemkool, venkel, … deze tijd van het jaar? Behoort dit tot basisgroenten of moeten we inderdaad zo ver gaan dat we niets van buiten de grenzen halen? Of kan dit wel, maar moet wel ergens duidelijk gemaakt worden dat we hier te maken hebben met een soort van ‘guilty pleasure’ waar af en toe voorzichtig van gesnoept kan worden. En hoe breng je dit dan over op de klanten? En waarom is het voor tomaten en boontjes wel heel duidelijk dat ze nu niet in de winkel komen, maar twijfel je over paprika en broccoli…?
Eet smakelijk, Lien

Samenstelling pakket

Klein: witte kool, pastinaak, witlof van De Wassende Maan, prei van PCBT, spruiten van Goed ter Heule, pompoen via Biofresh.
Groot: veldsla van de Vroente-Zonnekouter, witte kool, pastinaak van De Wassende Maan, prei van PCBT, spruiten van Goed ter Heule, pompoen, schorseneren, champignons via Biofresh.
Gemengd:: witte kool, pastinaak van De Wassende Maan, spruiten van Goed ter Heule, appel jonagored Van Eykeren; peer concorde (B), pompelmoes (It), clemenine (Es), pompoen (B) via Biofresh
Fruit: appel jonagored Van Eykeren; peer concorde (B), pompelmoes (It), appelsien (It), kiwi (It) via Biofresh

Recepten

Pakketjes met witte kool:
Haal grote bladeren van de witte kool. Snij er de dikke nerf uit. Leg de bladeren enkele minuten in kokend water. Spoel ze af onder koud stromend water. Leg ze op het werkblad. Leg er een hoopje gehakt (vlees of tofu) op. Vouw het blad toe en steek er een prikker in. Leg de pakketjes in een ingeboterde vuurvaste schaal en zet ze ongeveer 40 minuten in een warme oven.