Groentensprokkels week 13

Beste abonnee,
Het allereerste lentegroen komt er aan, en vermits enkel kool snel zo groeit als kool, zijn de eerste nieuwe gewasjes die we jullie kunnen aanbieden allemaal van die familie. Te beginnen met mizuna uit de lichtverwarmde serre van Nicole en Dirk Hebben, en volgende week raapsteeltjes en daarna radijzen en rucola van eigen kweek. We hebben er dit jaar (niet zonder enig hartzeer) voor gekozen om geen bloemkool in de serre te zetten (ook een kool dus, en een machtig lekkere, maar eentje die heel veel plaats inneemt, een stuk minder opbrengt, en ook maar later in de lente kan geoogst worden.) Hierdoor komt meer plaats vrij in de serre voor allerhande vroegrijpe ‘blaarkes’, zodat jullie niet op je voorjaarshonger moeten blijven zitten. Er doen nogal wat soortjes de ronde, allemaal een variant op ’t zelfde thema. In ’t Oosten noemen ze het gewoon ‘Saag’, een algemene term voor mosterdblad. Alnaargelang vorm, kleur, smaak en pit heb je mizuna, rood en groen mosterdblad, asian salad, asian green, komatsuna, misome, paksoi, mosterdspinazie… Hoe fijner en malser het blad, hoe beter het geschikt is om rauw te eten (met een lekkere vinaigrette!); de grovere bladen worden meestal gewokt gegeten. Hieronder vind je wat receptjes om creatief mee om te springen!

Ecozoet: koken met zoet, zonder suiker : do 2/4 om 20u op de Zonnekouter

Lezing en kookworkshop met Anja Blondeel

Geen smaak die zoveel tegenstrijdige gevoelens bij ons oproept als zoet. Want zoet is zonde en zaligheid tegelijk. Gezondheidsgoeroes prediken ons het zonder te doen. Maar suiker voorziet ons lichaam ook van energie en zorgt voor een snelle aanvoer van calorieën. In het kader van deze zoete ambiguïteit onderzocht Velt hoe duurzaam zoet nu eigenlijk is, want suiker, de koning der zoetheid, is een goedje met een serieuze ecologische voetafdruk. Moeten we ons dan hoeden voor deze verboden vrucht of kan zoet ook zonder schuldgevoel en schaamte? Wees gerust. Er is veel meer zoet dan je voor mogelijk hield. Deze lezing/workshop biedt je achtergrond, duiding, tips en recepten voor zoet dat blijft duren. Je verneemt wat ‘suiker’ nu eigenlijk is en hoe wij het als brandstof verwerken. Je komt te weten hoe je suiker kan vervangen door ecologische en natuurlijke alternatieven zonder aan smaak, structuur of gebruiksgemak te moeten inboeten. Je leert hoe suiker vaak geen must is wanneer je groenten, kruiden en fruit op de juiste manier bereidt en gebruikt en je leert vooral creatief koken met natuurlijke zoetstoffen en uitgebreid genieten van de variëteit aan zoete gerechtjes. Inschrijven kan door 6 euro te storten op de rekening van VELT- Leieland voor 28 maart bij info.leieland@velt.be

Samenstelling pakket

Klein: prei van de Zonnekouter; wortelen van ‘t Livinushof; mizuna, snijselder van Hebben; rode biet van Dewitte; komkommer van PCG; venkel (It) via Biofresh
Groot: prei, postelein, warmoes van de Zonnekouter; wortelen van ‘t Livinushof; mizuna, snijselder van Hebben; rode biet van Dewitte; komkommer van PCG; venkel (It) via Biofresh
Gemengd: prei van de Zonnekouter; wortelen van ‘t Livinushof; mizuna van Hebben; rode kool van ‘t Zilverleen; appel topaz van Van Eykeren; knolselder (B), mandarijn (It), wijnsien (It), avocado (Es) via Biofresh
Fruit: appel topaz van Van Eykeren; kiwi (It), mandarijn (It), wijnsien (It), avocado (Es) via Biofresh

Recepten

Paksoi of mosterdblad in de wok met tomaat en cashewnoten
Nodig: 1 paksoi of een grote bos mosterdblad, 2 uien, 2 tl komijn, 2 tl kerrie, 100g cashewnoten, bouillon, 3 tomaten, evt 1 el garam masala
Paksoi/mosterdblad wassen, in dunne repen snijden en uit laten lekken. Ui, komijn en kerrie in wat olie fruiten. Noten erbij, even meebakken. Bouillon toevoegen. Tomaten in stukjes erbij. Paksoi/mosterdblad toevoegen en al roerend in 5′ beetgaar bakken. Op smaak brengen met zout, peper en garam masala.

Misome met rosbief in de wok voor 2 personen
Nodig: 300 g misome (of paksoi), gewassen, uitgelekt, in dunne repen; 150 g rosbief, in dunne reepjes; 1 teentje knoflook, geperst; 2 el. verse basilicum, gescheurd, 2 el. Olijfolie, 2 tl. geroosterde sesamolie, 1 el. tamari* of ketjap*, 1 el. zoete sherry
Olie verhitten in een koekenpan of wok. Knoflook 30 sec. roerbakken, onmiddellijk het vlees in porties toevoegen en op hoog vuur 3 min. bakken (het mag niét gaar worden). Uit de wok halen. De misome 30 sec. roerbakken. Vlees, sojasaus en sherry toevoegen. Roerbakken tot alles warm is. Sesamolie en basilicum toevoegen en goed mengen. Serveren: direct, eventueel gegarneerd met reepjes rode paprika.

Komatsunasalade met warme paddestoelen voor 2 personen
Nodig: 100 g komatsuna fijngesneden; 50 g veldsla, 175 g paddestoelen naar keuze in plakjes; 1 teentje look; 2 sneden oud brood, ingewreven met de knoflook, daarna in dobbelsteentjes; 2-3 el. Extra Vergine Olijfolie, (kruiden)zout en peper
Voor de vinaigrette: 1 el. azijn, zout , peper, 1 tl. mosterd, 6 el. extra virgine olijfolie
Voor de vinaigrette: Alle ingrediënten mengen. (Of alle ingrediënten in een flesje doen en flink schudden.) Eventueel een teentje knoflook toevoegen. Komatsuna en veldsla mengen. Verdelen over 2 borden. Olie verwarmen en de brood- dobbelsteentjes goudbruin bakken. Ze uit de pan halen. Opnieuw olie verhitten. Op een vrij hoog vuur de paddestoelen bakken. Kruiden met zout en peper. De broodkorstjes bij de paddestoelen voegen om ze weer op te warmen. De vinaigrette over de salade schenken. De paddestoelen en het brood vervolgens op de salade serveren.